.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مد گرايي يا نو گرايي
رسول عليخاني

خداوند انسان را به گونه اي آفريده که هميشه از حالت يک نواختي گريزان بوده و دائماً در پي تحول و نوآوري مي باشد و همين ويژگي انسان بود که انسان را به مراتب عاليه حقيقت و علوم مختلف آن هدايت نموده است و روز به روز بر اکتشافات وتحولات او افزوده مي شود و او را از يک زندگي يکنواخت و خسته کننده به يک زندگي پر تحرک ، جذاب ، شاداب و متنوع سوق داده است .
از اينجاست که پيروي انسان از مد را مي توان در جنبه زيبا خواهي ، تنوع پسندي و کمال جويي که ريشه در وجود او دارد و جز لا ينفک وجودي او محسوب مي شود جستجو کرد .
اگرچه امروز بعضي مدها را وارداتي و غير بومي مي باشند ، اما نمي توان مد را فقط به معناي قرضي و وارداتي بناميم . اگر مد را در زمينه هاي مختلف حاصل خلاقيت و نو آوري خود بدانيم درک درست ، حقيقي و شيريني از مد خواهيم داشت .
وقتي لايه هاي زيرين جامعه متحول مي شود اين تحول لايه هاي زيرين خودشان را در چيزي بنام مد ظاهر مي سازند . يعني مد در حقيقت باز تاب و انعکاس تحول فرهنگي در سطح جامعه مي باشد و به همين دليل است که اگر بخواهيم بگوييم عمر يک مد تا چه اندازه اي است ويا به عبارت ديگر يک مد تا چه اندازه ماندگاري دارد ، بايد به تحول و ماندگاري و تغيير لايه هاي زيرين فرهنگي جامعه برگرديم ، هر زمان که لايه هاي زيرين متحول شد در مد هم تغيير و تحول اتيجاد خواهد شد .
اگر باور داشته باشيم که انسان تحول و تنوع خواه است و دائماً در پي خلاقيت و نوآوري مي باشد مد هم به تبع آن تحول خواه و دائماً طبق زمان تغيير خواهد کرد .
روزي در جامعه تلوزيوني وجود نداشت و مردم از اين گزاره فرهنگي محروم بودند ومد هم طبق مقتضيات آن زمان شکل مي گرفت . وقتي تلوزيون به عنوان يک گزاره فرهنگي مهم و تأثيرگذار وارد ميدان شد به تبع مد هم طبق اين گزاره ( که لايه هاي زيرين جامعه رامتحول کرد ) تغيير کرد و مدهاي جديدي بوجود آمد .
امروز اينترنت جاي خود را به چاي تمام گزاره هاي فرهنگي چه در زمينه اطلاع رساني چه در زمينه تأثير گزاري ( اگر چه گزاره هاي ديگر هم وجود دارند و تأثيرات خود را مي گذارند) يعني يک ارتباط گسترده و همه جانبه فرهنگي پا به ميدان تحول گذاشت .
قبل از تلوزيون مردم مردم وابسته به يک فرهنگ بودند ، بعد از تلوزيون ارتباط او به چند فرهنگ ديگر گسترش پيدا کرد و اما در عصر اينترنت يک انسان مي تواند بدون هيچ محدوديت و کمترين صرف وقت به تمامي فرهنگهاي جهاني و بعضاً متضاد با فرهنگ خودي و بومي دسترسي داشته باشد . اين يک مقوله بسيار پيچيده وماهرانه اي است هم در زمينه ساختار و تحولات فرهنگي وهم بازتاب و انعکاس آن که مد باشد .
امروز جوان ما خود را در مقابل فرهنگها و مدهاي مختلف مي بيند . اگر ديروز جامعه فقط ارتباط با يک فرهنگ ويا چند فرهنگ داشت شايد بهتر مي توانست مدي که برخواسته از فرهنگ بومي و خودي باشد را انتخاب کند ، اما امروز اين مسئله به مراتب سخت تر و پيچيده تراست .
نکاتي که مي توان بعنوان مهمترين مسئله در بحث مد به آن اشاره کرد عبارتند از :

1 – هيچگاه مد يا همان پديده هاي نو در ظاهر ، رفتار و کردار افراد دفعتاً به وجود نمي آيد .
2 – اگر مد را به معناي خلاقيت و نوگراي بناميم بسياري از تحليل هاي غلط و نادرستي که نسبت به اين مسأله ارائه مي شود حل خواهد شد .
3 – اگر مد را باز تاب و انعکاس لايه هاي زيرين جامعه بناميم پس مد جزء لاينفک و جدا نشدني جامعه قلمداد مي شود .
4 – بعضي اوقات مد برخواسته از جنبشهاي اجتماعي نيست بلکه تأثير خاصي از يک فيلم ويا يک بازيکن (مثلا فوتبال ) مي باشد .
5 – مد به دو دسته تقسيم مي شود : الف) گاهي جعلي است (مدي که از مباني فکري يک جامعه ديگري است و يا به عبارت ديگر يک حرکت تقليدي است )
ب ) گاهي اصيل و ريشه دار است ( مدي است که از لايه هاي زيرين جامعه و فرهنگ بومي نشأت مي گيرد .)

  رسول علیخانی alikhany23@yahoo.com 


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.131 seconds.